JOM IKUT MEREKA!!

Monday 20 June 2011

RESUME

salam...
waktu sekarang adalah untuk print dan penghantaran resume.Maka jangan heran kalau resume aku ni bersepah-sepah kat daerah manjung & sitiawan ni hak33...

Seperti yang aku janjikan ri tu nak cerita tentang sketsa penghantaran resume ni..Al-kisahnya rakan aku ada bagitahu satu tempat di sitiawan ni ada vacancy. Dia menyarankan aku menghantar resume kat situ, jawatan apa tidaklah diketahui. Aku pun menghantar la resume aku yg banyak pengalaman keje tu (konon je) ke tempat yang dituju. Malangnya, salah tempat dan aku terlajak ke depan. Maka tanpa GPS Garmin, aku menelefon GPS bernyawa aku yg masa tu berada di langkawi. "abang...tau tak tempat **** kat mana?" GPS aku pun menjawab"ohh..dekat belah kanan kalau dari lumut, kalau ayang dari sitiawan,belah kiri.." "ok.Makacih abang.."

Sebelum ke tempat tu,aku berhenti kat 1 tempat ni..dengan muka tak malu aku mintak nak anta resume then diorang pun terima..yes! lepas 1.sampai kawan aku ni heran "cmne akak anta resume, akak cakap apa?"
aku jawab "ala cakap jela boleh saya anta resume kat sini?" kene tebal muka beb kalau nak dapatkan yang terbaik.PR mesti bagus, senyum jangan lupa.Yang penting courtesy tu WAJIB ada...(semua ni aku belajar dari pengalaman bekerja tau) kat U lecturer xde masa nak ajo...hehe

Jumpa tempat yang dituju, aku pun masuk tanya dekat receptionist (mungkin kot sebab dia duduk situ aku anggap dia receptionist). Macam biasa teknik2 yang aku cakap diatas,setelah bertanya beberapa soalan, aku pun keluar.Dalam masa yang sama ternampak "mangsa" yang lain. Aku pun berenti kereta, terus masuk tanya dekat kaunter.Agak2 dah bersoaljawab beberapa minit aku pun keluar. Belum sempat masuk kereta, sis kaunter tadi panggil aku masuk balik.Dia cakap ketua dia nak jumpa. Ehhh interview terus ke?

Dengan tersengih2 tersipu2 (xdela sampai macam tu punn) aku pun say hi! good afternoon sir! bukan ayai!ayai! sir!! macam dalam cite spongebob squarepants tu... aku pun tak taula interview ke apa ke sebab sir tu pandang aku atas bawah atas bawah...yela mau nye tak...aku pakai blouse t-shirt ngan jeans, spek hitam x tinggal! seb baik teringat nak mekap sikit2 kalo tibe malas mau x muka aku pucat macam mayat hidup je...

Cepat-cepat aku cakap "i'm sorry sir, i didn't expect to get interview today, tat's why i'm just wearing shirt n jeans" aku tersengeh2 macam kerang belum masak.sir tu gelak dia kata ohh nevermind..maka mula lah sesi tanya menanya pada aku..Aku rasa yela interview kot....kahkah sebab cara dia tanya tu macam org interview..

Last sekali, dia cakap dia akan forward resume aku kat manager dia. Dan diorang akan panggil aku interview lagi sekali kalau berjaya. Aku sengeh je..(aku notice diri aku ni kalau tengah interview mesti nak sengeh2 x tentu pasal) hampehhh xleh nak series tul...aku ucapkan terima kasih pada sir tu then aku keluar.

Hopefully, harapan aku..nak meletakkan setinggi langit pun tak boleh cuma biasa2sahaja sebab kalau aku berharap sungguh2 nanti kecewa pun x guna jugak..Jadinya berdoa sahaja. di samping tu tawakkal semoga ada rezeki ku nanti...Walaupun aku xde pengalaman dalam bidang ni tapi aku nak belajar sesuatu yang baru. Bukankah akan menambahkan lagi "warna warni" dalam resume aku nanti? hihihi... 

Ohh ya! berkenaan tawaran kerja di tempat lama aku tu..aku dapat tawaran offer yang lain pulak. Kali ni Wife bos besar aku sendiri yg nak interview aku berbanding sebelum ni Manager kolej which is org ke3 terhebat dalam kolej. Wife bos besar ni adalah org ke 2 terpenting kolej which is sharepartner pada owner kolej. Dulu kami panggil Principal College..Sekarang xtahu la jawatan dia apa.Ikut cerita dia nak offer aku jawatan lain bukan jawatan yg sebelum ni yg diorg offer aku..Apakah?? 

Aku tanya kawan aku kat sana jawatan apa? dia kata dia pun x tau.Tu antara aku ngan Principal je nanti sbb dia nak cakap sendiri ngan aku...PA kah? kah333 (tu gurauan aku ngan ex-opismate aku kat sana je) 
ohh x mungkinnnnn!! sebab aku x penah keje sebagai PA mungkin pegawai khidmat pelanggan ataupun CEO hihihihihhuhuhuhhahahah...

tataaaa.....

No comments:

Post a Comment

happiness makes blossom!